DAGENS CITAT

Det måste vara något fel när det är finare att
vara en gammmal möbel än en gammal människa.

(stulet från skåningen)

Hurra!

Min "plastmorfar" fyller år idag (Igår 20/3)
102 (etthundratvå ) år!!!!



Många ljus blir det....

Njure

I måndags var det precis fem år sedan jag fick
en njure av min bror.


Vår??

Dra ända in i skogen vad det har tinat denna vecka!!
Våren anas. Men.. Sonen fotade en blommande krokus
i Uppsala i veckan o här är det fortfarande flera
decimeter snö över krokuslökarna!!!



Idag har det varit halv storm o töat alldeles
otroligt på kvällskvisten.
Det värsta är väl att flugorna också anar vår
o surrar runt huvet på en!
Var kommer de ifrån???!

Drama

Ett drama utspelar sej just nu i ett hörn
av sovrumstaket!!!
En fluga har fastnat i ett spindelnät
o surrar i förtvivlan. Spindeln sitter en
bit ifrån o bara väntar. 
 ISCH!!

Imorron ska jag dammsuga alla tak....

Euskefeurat


Kanalikon

LYSSNA!!

Utflykt

Inte f-n blev det nån skotertur till tjärn idag inte.
Det skulle jag ju ha kunnat räkna ut med
stortånageln sån oflyt med allt som vi haft senaste
tiden.
Gubben gick ut glad i hågen imorse för att röja snö.
Slut på diesel i traktorn. For iväg o handlade diesel och
blev på tillbakavägen stoppad av polisen: inget bälte på,
det kostar 1500:- Jippii....
När han kom hem dalade det ner snö från en helgrå
himmel. Vart tog solen som väderspåmännen hade lovat vägen?????
Och traktorn gick inte iallafall: slut på batteriet.!..

Nåväl skam den som ger sig. Gubben tände upp en eld ute
på gården o jag packade en grillkorg o gick ut. O se på f-n
soleländet tittade fram!! Vi hade ganska mysigt ett tag i den
värmande solen. Att grilla ute på gården är ju rätt bekvämt,
nära till toaletten o har man glömt nåt är det bara att gå in o hämta.


Geda går inte långt ifrån korgen med korv i.


Måste haft fel inställning på kameran för här var soligt.


Elden väntar på grillkorven.


Lilla fryslorten Gerda mår gott i solvärmen.

Planer

Imorron är det lördag.
Vädret spås att bli strålande sol o plusgrader.

Gubben o jag planerar att, efter ha skottat fram alla
dörrar o portar på gården (efter allt takras i veckan),
ta en skotertur ner till tjärn o grilla korv o ta en öl
frampå eftermiddan när det är som varmast.
Det brukar va helt fantastiskt skönt där då.

Ska lägga fram kameran nu så jag kommer ihåg
att ta med den. Bilder kommer imorron.

Marsnatt

Var ut o nattpinkade vovvarna nu.
I T-shirt, långkalsonger o träskor!
- 1,5 grader o vindstilla.
Anar en fullmåne bakom molnen.
Hur mycket snö som helst.
Våren är på väg, det känns i luften!
Kan det bli bättre?


Blodtryck

En uppdatering av mitt blodtrycksstatus:

Förra måndagen (efter att halverat min dos av
blodtrycksmedicin): 130/80.
Denna måndag: 120/70 på förmiddagen o det
är på eftermiddagen jag är riktigt snurrig!

Min läkare är ledig den här veckan så nästa måndag
ska jag kolla trycket på eftermiddan och förhoppningsvis
få träffa tant doktorn. Antagligen ska jag bara ha
1/4 dos av den ursprungliga. Mina andra piller har jag ju
en otroligt låg dos av, jag suger tydligen åt mej alla
läkemedel som en tvättsvamp!!

DAGENS DIKT

Reflexion

Cornelius Tratt är död - en liten rödlätt man,
gick gärna i syrtut - igår begravdes han.
Jag kistan såg och processionen
och gjorde denna reflexionen:
"Bror Tratt, du levde glatt och kort -
förr bars du alltid hem, nu bärs du äntlig bort!"

Anna-Maria Lenngren (1794)

En vestenkalpig unsdersnöking

En vestenkalpig unsdernöking gjord vid ett untivseriet i Enlgand har visat att utfiall de två fösrta och de två sista botskevärna i alla orden i en text är ritkigt plessarade, spelar det liten roll i viklen orgnindslöfjd de övirga boskvätrena i orden kommer. Tetxen är fullt läbsar t.o.m. om de andra bokestävrna kommer hullorebmuller! Detta eftorsem vi inte läser varje enkisld botksav, utan ser bidlen av ordet som helhet.

Inresstant!



Som mor till en svenskalärarestudent kunde jag inte låta
bli att stjäla detta från Stattinskan.

Tävling!



Ny tävling!

Se på Föneböna eller

hos Kaffehörnan för info.

DAGENS CITAT

Att slltic vara en liten smula barnslig,
det är att vara verkligt vuxen.

Fyllda champinjoner

Ta lämpligt antal stora champinjoner.
Bryt loss fötterna  o hacka dem.
Blanda hacket med creme fraiche, hackade caschewnötter,
hackad rökt skinka o kryddor som DU tycker passar.
Krydda svamphattarna med salt o vitlökskrydda. (Eller vitlökssalt)
o kör dem i micron på full styrka ca. 1/2 minut (dom ska bli saftiga
men ej stekta o skrumpna)
Fyll svamphattarna med cremefraicheblandningen o bjud som förrätt
med nåt gott bröd till.
Fyllningen går ju att variera till dem som inte äter kött, till vegetarianer etc.

Älgar

Om du har en lika långsam uppkoppling som jag
lär du bli tokig, vansinnig o galen innan du kan se det här
men för er andra: det här är en av fördelarna att bo i
Norrland (Jämtland). Man har möjlighet att nån gång
få se något sånt här:

ÄLGAR

Long time...

Har haft problem med uppkopplingen hela veckan. Inget
ovanligt,  använder ju Telia.. Har funkat men tagit sån dj..a tid
så jag gett upp.
Nåväl, back in track.
Har jobbat i köket idag o känt mej slaktfärdig mest hela tiden.
Det började med att jag försov mej. Gubben ringde o väckt mej
halv nio o det är för sent för att jag ska hinna få i mej alla piller,
pinka mej o vovvarna, köra in raringarna till firman o hinna
att stämpla in till kl. 09:00. (Ingen kritik mot gubben, jag borde ju
ta mej upp för egen maskin, tack o lov att han ringde.)
09:14 stämplade jag in o det var full styrka så ingen hade blivit
lidande P.G.A. min sena ankomst tack o lov.
Åt sen frukost 10:30 o blev klen i magen direkt naturligtvis!!
La mej på lunchrasten o magen blev bra men när jag reste
mej upp snurrade hela världen o lite till!! Lågt blodtryck -förbannade
piller!!!
Framåt eftermiddagen la sej snurret o då började ryggen göra
ont istället!
Som sagt - slaktfärdig!!
Imåra är det såning som gäller. Har köpt blomfröer ilag med Mor
o alla ska ner i jorden imåra.
Många krukor blir det....


Utmaning från Tomtan

Regler: Det här är svårare än du tror! Kopiera detta till din blogg, utmana 5 personer och skicka en kommentar till deras blogg!
Varje svar måste börja med första bokstaven i ditt namn!
Alla svar måste vara riktiga, hitta inte på ord!
Om personen som utmanade dig har ett namn som börjar med samma bokstav som ditt får du inte ge samma svar som han/hon gjort.
Du får heller inte skriva samma svar två gånger eller skriva ditt eget namn som svar!
Lycka till!

 

1. Vad heter du?
Maria
2. Ett ord på fyra bokstäver:
Mark
3. Flicknamn:
Mimmi
4. Pojknamn:
Mats
5. Yrke :
Massös
6. Färg: 
Magenta

7. Klädesplagg:
Mysdress

8. Mat:
Marockanskt lamm
9. Sak i badrummet:
"Muggen"
10. Plats/stad:
Moholm
11. En orsak att vara sen:
Mycket Mysig Morgonsömn
12. Något man skriker:
Mat!
13. Film:
Mamma Mia
14. Något man dricker:
Mumma
15. Band:
Mamas and papas (the)
16. Djur:
Mus
17. Gatunamn:
Mariavägen
18. Bil:
Mazda
19. Sång: 
Min Brorsa (Euskefeurat)
20. Aktivitet med mer än en deltagare:
Maraton

Skickar utmaningen vidare till den som kanner sej manad!

Du som läser: känn dej manad!!


Utmaning

Har blivit utmanad av Tomtan


1. Ta närmaste bok och slå upp sidan 18, rad 4. Vad står det?

"Se, vart och ett djur söker sin maka,"

2. Sträck ut din vänstra arm så långt du kan, vad rör du vid?

En grisskär mysdress

3. Vad såg du senast på TV?

 2 1/2 men

4. Utan att se efter, gissa vad klockan är?

20:05 (rätt svar: 20:14).

5. Bortsett från datorn, vad hör du just nu?

TVn  o två busande hundar.

6. När du senast var ute, vad gjorde du då?

Gick från bilen o in

7. Vad tittade du på innan du började med denna undersökningen?

Kollade mailen

8. Vad har du på dig?

Jeans, tröja o min fina väst med älgar på

9. Drömde du något inatt?

Inget jag kommer ihåg iallafall

10. När skrattade du senast?

Alldeles nyss-åt katten. Jag tog bort en papperspåse som han förde

ett väldans liv med, så nu hade han lagt sej på stolen med

en hopvikt kartong över sej.

11. Vad finns på väggarna i rummet där du är nu?

En hylla med skrivare på, en elektrisk darttavla

o en liten, liten tavla

12. Har du sett något konstigt på sista tiden?

En snutt på reprisen av melodifestivalen

13. Vad tycker du om den här utmaningen?

Lång

14. Vilken var den senaste filmen du såg?

Kommer inte ihåg

15. Om du blev mulitmiljonär, vad skulle du köpa då?

Hantverkarhjälp o fastigheter

16. Berätta något om dig själv som folk inte vet om:

Åkte konståkning när jag var liten

17. Tycker du om att dansa?

Njae

18. George Bush?

Jaa du vad ska man säga!?

19-20.Vad ska dina barn heta,pojke respektive flicka?

Pojken heter Jonas, flickan skulle ha hetat Ida

21.Skulle du någonsin överväga att bo utomlands?

Nej jag tror nte det, men man vet aldrig

22. Vad vill du att Gud ska säga när du kommer till pärleporten?

Okej då

23. Vilka fyra personer vill du ska svara på dessa frågor?

Jag har inte hunnit skaffa så många bloggvänner än

men en blogg som jag har fastnat för är:


Hoppfullt psykfall


vasaloppet.se

Idag har jag haft fullt sjå med att hålla koll på
grannarna. De har nämligen åkt vasaloppet!
Alla fyra kom i mål också. Grattis!
Det är kul att man via datorn kan se var en
åkare befinner sej, tid  och placering.


RSS 2.0